Kirby Squad
Smash Lord
Sorry for the first post being in Dutch but it mostly considers Dutch people.
Vanwege de vaagheid over levels die bij ons gebanned en uit de random moeten is het misschien makkelijker om er een topic voor aan te maken dan in een tournament topic te posten.
Ik citeer hier van Marc:
Breng het aan ^^
Vanwege de vaagheid over levels die bij ons gebanned en uit de random moeten is het misschien makkelijker om er een topic voor aan te maken dan in een tournament topic te posten.
Ik citeer hier van Marc:
Ik ben zelf voor alleen Final Destination en Dreamland in de random aan te hebben staan, maar dat is mijn mening. Voornamelijk omdat hier niks met de stages gebeurt afgezien van de wind in DL64."Eerst de banlist, die bij ons extreem klein is (met name omdat hier zelden gebruik wordt gemaakt van broken stages). Op MLG in Amerika zijn al tijden deze stages compleet gebanned voor singles: Hyrule Temple, Fourside, Flat Zone, Brinstar Depths, Icicle Mountain, Yoshi's Island N64, Big Blue, Yoshi's Island (Pipes), Great Bay, Mushroom Kingdom (bricks)
De voornaamste reden om deze stages te bannen is de extreme campmogelijkheden, die met name Fox en Falco er hebben. Als mensen twijfels hebben bij een bepaalde stage moeten ze dat vooral zeggen, dan leg ik uit wat het probleem is.
Het is sowieso opvallend dat Fox goed uit de voeten kan met vrijwel alle ‘rare’ stages en meestal zelfs (o.a.) de reden is dat ze broken zijn. Hiermee is alvast het argument uit de weg geruimd dat veel stagebans alleen maar in het voordeel van de top tiers zijn.
Een ander vaak gehoord argument is dat je moet leren om met alle stages om te gaan. Een stage leren abusen is niet zo moeilijk inderdaad, maar het gaat er juist om dat bepaalde tactieken er niet of nauwelijks te counteren zijn.
Mooie quotes van Sastopher over stagebans:
When considering a stage, if both of these conditions are true, the stage is imbalanced for camping:
Is there any spot I can stay at where if my opponent is behind, he will be forced to put himself at significant disadvantage in order to approach me?
Is there a reasonable way to avoid fighting by keeping constant distance, or by escaping after employing some situational advantage?
En:
Camping with walls is worse than camping with platforms for two reasons:
There are fewer options approaching over a wall than when approaching over a platform.
Walls divide the stage and allow the camping player to run away if his position is compromised.
I'd also like to add that in the pursuit to find the best player, it is important to minimize randomness as much as possible, as randomness in matches creates randomness in results, which is contrary to what a tournament sets out to prove. This is why, in my understanding, why items are turned off, as well as Flatzone and Icicle Mountain.
Er gaan daar stemmen op om nog een aantal stages aan deze banlist toe te voegen, en ik ga mijn best doen om zoveel mogelijk van deze stages in onze banlist te krijgen:
Venom, Onett, Princess Peach’s Castle: Campen met muurtjes en goede stages voor de infinite van Fox. Verder heeft Venom de grotmuren, Onett auto’s en Peach Castle Bullet Bills, vrij random factoren. Ook zijn horizontale kills vaak behoorlijk lastig op Onett tegen een goede camper. Vrij duidelijk dat deze drie gebanned moeten worden imo…
Kongo Jungle: Het is een beetje de vraag hoe ‘broken’ het campen op de steen nou precies is. Ik denk persoonlijk dat de ton, de Klaptrap en de steen genoeg reden zijn voor een ban.
Corneria: Heb ik altijd al een dubieuze stage gevonden. Je **** er makkelijk campen onder de vleugel rechts en af en toe word je in je rug geschoten door een Arwing. Verder zijn er nog bepaalde tactieken bij de vleugel als het spammen van de up+b van Samus. Captain Jack noemde het in een gesprek met mij ook een keer specifiek als een stage die hij echt niet goed vindt als toernooistage, for what it’s worth.
Jungle Japes: Ook een erge campstage, en het water en de Klaptrap kunnen ook vrij random mensen naaien.
Mushroom Kingdom II: Campen bij de edges (waar je simpelweg iemand dood **** gooien) en Birdo die af en toe in de weg loopt maken dit ook een zeer dubieuze stage.
Green Greens: Erg laag (weer een echte Fox stage dus) en random bommen en appels.
Poké Floats: Hoewel de stage niet random is, is het wel glitchy op bepaalde plaatsen en is wegrennen er erg makkelijk. Ik heb ook het gevoel dat je er meer met de stage bezig bent dat met je tegenstander, en dat is niet de bedoeling.
Verder nog twee twijfelgevallen in de vorm van Rainbow Ride en Kongo Jungle 64. Rainbow Ride is totaal niet random en glitchy, het enige probleem is dat je niet altijd alles **** overzien (dingen die nog buiten de camera zitten), waardoor het ook geen stage is die je echt perfect **** leren kennen. Het enige probleem met Kongo Jungle N64 is de ton die af en toe je comeback kan verneuken. Ik ben er niet helemaal uit wat met deze stages moet gebeuren, atm vind ik dat Rainbow Ride gebanned moet worden en Kongo Jungle N64 niet.
Dan de random select…
In Amerika (MLG) hebben ze de volgende stages aanstaan in de random select:
Final Destination, Battlefield, Yoshi's Story, Fountain of Dreams, Rainbow Ride, Dream Land N64, Pokémon Stadium
Beide spelers mogen daar echter een stage bannen aan het begin van een set, dus in de praktijk houden ze meestal 5 random stages over.
In Japan hebben ze de volgende stages aanstaan in de random select en alle andere stages zijn gebanned:
Final Destination, Dream Land N64
Hoewel ik altijd al een grote voorstander van de Japanse regels ben geweest (goede stages, mensen zijn het vaak met elkaar eens over een stage), kan ik me voorstellen dat het een wel erg grote stap is in een keer. Mijn voorstel zou nu zijn om de volgende stages in de random select te hebben:
Final Destination, Dream Land N64, Fountain of Dreams en eventueel Battlefield
Yoshi’s Story niet vanwege het wolkje, de Shy Guys en het feit dat de stage erg klein is. De stage is wel goed genoeg om vooralsnog als counterpick aan te laten staan. Pokémon Stadium niet vanwege de field changes en het feit dat je jezelf vaak slecht **** zien bij terugkomsten. Battlefield is ook een beetje een twijfelgeval vanwege de edges (erg moeilijk om te pakken af en toe). Brinstar en Mute City zijn allebei niet banwaardig imo, maar ook geen geweldige stages voor in de random select.
Samenvatting:
Random select: Fountain of Dreams, Battlefield (?), Final Destination, Dream Land N64
Counterpicks: Yoshi’s Story, Brinstar, Mute City, Pokémon Stadium, Kongo Jungle N64 (?)
Banned: Icicle Mountain, Princess Peach’s Castle, Rainbow Ride (?), Kongo Jungle, Jungle Japes, Great Bay, Hyrule Temple, Yoshi’s Island, Green Greens, Corneria, Venom, Flat Zone, Brinstar Depths, Onett, Fourside, Big Blue, Poké Floats, Mushroom Kingdom, Mushroom Kingdom II, Yoshi’s Island N64."
Breng het aan ^^