Ah, dit gaat al mooi de goede kant op ^_^.
Hmm.. 1 toernooi = ong 20 man x 50 cent = 10 euro
Wat de website betreft, 5 euro per maand.. dat is dan 60 euro per jaar.
Om op Exalador verder te gaan, over de kosten gezamenlijk te verdelen,kunnen we misschien iets doen dat we 1 keer gewoon geen prijsgeld uitreiken en al het geld in onze smash bros bond fonds stoppen. Hieruit halen we in 1 keer 60 euro voor de website en vervolgens kunnen ook bijvoorbeeld investeren in meerdere goedkope TV's. Dit kan veel helpen bij het organiseren van toernooien. Misschien stimuleert het wel mensen, dat het dan makkelijker is een toernooi te organiseren.
(Als ik het goed heb gelezen, had Zgetto gezegd dat hij een tijdje geen toernooien had georganiseerd door gebrek aan TV's)
De TV's moeten dan op een centrale plaats bewaard worden. Of bij mensen die monthlies houden, bijv zgetto~. Of bij iemand in onze community die zeer mobiel is, die een eigen auto/busje heeft om de TV's te vervoeren.
We kunnen ook bijv investeren in opnameapparatuur. Tot nu toe heeft alleen Ryuker echte goede opname apparatuur en is de community dan ook zeer afhankelijk op Joeri op zijn aanwezigheid voor de vids. Buitendat wordt Joeri zelf ook belast door zijn verantwoordelijkheid als camera man. We hebben ook wel gemerkt dat maar een bepaald aantal matches opgenome kunnen worden. Stel dat er meerdere geweldige spelers/matches aan de gang is etc. Dus.. ik denk dat het wel handig is om een 2e opnamethingy te hebben.
okok dan begin ik wel met 'afkraken'
'first off: het plan van de 50 cent is vanuit het oogpunt van de grotere toernooien zoals ZEST/JST enzo. dan kan je uitgaan van zeker 50 man en heb je dus al 25 euro = bijna de helft van de jaarlijkse kosten voor de site. Verder heb ik er ook een beetje over nagedacht en zat ik er aan te denken om dit wellicht te doen:
Bij ZEST1 en 2 had ik in principe alleen zaalhuur kosten. Als je uitging van de entree prijs van 5 euro, bleef er een redelijk bedrag over na het betalen van de zaal. op zest1 en 2 is dit bedrag toegevoegd aan de prijzenpot, op zest3 is dit (+ een klein deel van het prijzengeld) gebruikt voor de TV huur. Als deze kosten er dus niet zijn kan het deel dat overblijft van de entree naar de smashbond gaan (dit bedrag was bij zest 1 en 2 beide keren ongever 70-75 euro, wat de site zou kunnen betalen). Om dit te realiseren moet er dus wel een oplossing zijn voor de TVs.
Wat door gaat naar het volgende punt:
JP, je had het erover om wellicht wat TVs aan te schaffen, vrij om te gebruiken voor alle mensen die bereid zijn om een toernooi te hosten. Dit is een goed plan, maar brengt ook de nodige lasten met zich mee.
1. Het aankoopbedrag voor een stel TVs moet er zijn. Je kan hierbij zeker uitgaan van (minimaal) 15 TVs. Nou zijn de goede ouwe beeldbuis TVs niet zo duur meer en heb je bij bijv. Correct in rotterdam een 'koopjeskelder' waar vrijwel alle beeldbuis TVs vrij goedkoop weg gaan (een goed formaat TV voor 70 tot 100 euro). ga even uit van het ergste geval en je hebt toch makkelijk een aankoop bedrag van €1500!
2. Opslag: Het bezitten van deze TVs zorgt als gevolg weer voor de nodige opslagruimte. Ik denk niet dat iemand de ruimte heeft om dit zomaar op te kunnen slaan, en als ze deze ruimte wel hebben dat ze deze willen opofferen aan opslag voor TVs. Hier zal dus iets van een CityBox oid aan te pas moeten komen wat ook weer kosten mee brengt.
3. Vervoer: Het vervoeren van de TVs is ook weer nodig als je deze in eigen beheer hebt en wilt gebruiken voor meerdere toernooien. In een personen auto kan je niet zo heel veel kwijt, in een stationwagon al wat meer, maar ook dan zijn er meerdere ritjes nodig om alles naar de plaats van bestemming te krijgen. Hier heb je dus een busje voor nodig. Een bus kopen gaat wel heel ver, vooral bij het starten van zon bond als het nog wel heel onzeker is of het uberhaupt gaat slagen. Een busje huren per toernooi moet je dan aan denken, wat ook niet goedkoop is. Voor zover ik weet heeft niemand een eigen busje om dit te doen. En ook hier weer: heeft iemand die wel, dan moet die persoon ook nog eens bereid zijn om ieder toernooi de TVs te gaan vervoeren.
De opname apparatuur:
Dit is ook al kort voorbij gekomen in de pre-ZEST3 discussion destijds en werd beschouwt als een goed plan, en sommige mensen waren ook bereid om hier wat geld in te steken. Ik ben dus ook van mening dat we dit nog eens goed moeten bespreken.
-------------------------
Dus wat kunnen we doen aan deze kosten?
Nah ja, zoals al gebleken uit de vorige posts zijn een aantal mensen bereid om voor een paar dingen wel wat geld te investeren, bijv de site. Maar de wat grotere bedragen zoals 1500 euro voor het in eigen beheer hebben van een aantal TVs lijkt me ver gaan, ook als je kijkt naar de hiervoor genoemde lasten die het met zich mee brengt.
Sponsors/subsidies?
Sponsors zijn altijd goed voor dit soort initiatieven. Voor de TVs kunnen we bijvoorbeeld contact proberen op te nemen met sony/philips/LG etc etc noem het maar op, om een aantal TVs gesponsord te krijgen in ruil voor reclame op wat voor manier dan ook (een bannertje op ieder toernooi, de naam erbij bij advertenties van smash toernooien op wat voor manier dan ook etc.
subsidies: ik heb geen idee of je voor zon initiatief als een smashbond/ het verzorgen van toernooien voor nederland/europa zonder winstoogmerk (tot op heden is het iig voor zover ik weet allemaal vrijwilligers werk geweest), maar misschien verdiend dit ook de moeite om dit uit te zoeken.
Deze post wordt nu wel heel erg lang dus ik hou het hier ff bij.
JP: zie dit niet als flame of afkraken van je opmerkingen, ik wil alleen aantonen dat bijna alle aankopen e/d. weer andere lasten met zich mee brengt. Al deze punten moeten namelijk wel besproken worden en naar gekeken worden wat het beste is om te doen, kopen of huren, zelf doen of uitbesteden etc.