• Welcome to Smashboards, the world's largest Super Smash Brothers community! Over 250,000 Smash Bros. fans from around the world have come to discuss these great games in over 19 million posts!

    You are currently viewing our boards as a visitor. Click here to sign up right now and start on your path in the Smash community!

New Ruleset for Dutch Tournaments

Ryuker

Smash Lord
Joined
Sep 16, 2003
Messages
1,520
Location
The Hague , Netherlands
De Amerikaanse rulesets zijn al erg naar elkaar toegegroeid eigenlijk.

MLG heeft smash ook niet laten vallen maar in pauze gezet voor brawl omdat er spellen zijn die meer mensen trekken zoals gears of war dat ook nog een online optie heeft enzo. MLG sponsort echter nog wel toernooien en of ze er nou winst aan zouden maken of niet ze gaan niet sponseren als het toernooi niet serieus is.

Ik gaf meer aan dat richting de japanse regels een weg richting dichtsloppen is waardoor het spel beperkt wordt en eentonig op een bepaald vlak. Saaiheid speelt daarin wel degelijk een factor naar mijn mening want uiteindelijk zijn toernooien een leuke bezigheid. Pokefloats brengt bijvoorbeeld wel degelijk strategische elementen met zich mee die met campen te maken hebben maar de hele tijd campen is geen mogelijkheid daar en misschien zijn die nog niet goed genoeg overwogen. Het veranderen van gevechtsveld dat ook qua grootte enz veranderd is wat dat betreft ook een test van iemand aanpassings vermogen en improvisatie vermogen. Speel je alleen op een plat vlak dan ben je als char zonder projectiel gelijk in een offensieve positie gedwongen of een defensieve en in die zin geven de standaard stages een voordeel aan bepaalde chars. Het is niet voor niks dat een sheik bijna alleen maar naar dreamland of FD vlucht als die moet counterpicken.

Deze discussie is echter zoals je al aangaf al gevoerd maar moet wat mij betreft nooit stoppen. In plaats daarvan moeten we de rule set aanpassen op wat we op dat moment als beste ruleset beschouwen. Ik ben het ermee eens though dat door de stage discussie advanced slob's en stage banning en dave's stupid rule een beetje worden vergeten en wat dat betreft mag die discussie daardan ook nu vooral over losbarsten.

Ik vind wel dat we niet moeten vergeten dat er ook veel buitenlanders afreizen naar de nederlandse toernooien en dat als je bijvoorbeeld zweden er bij hebt je moeten kijken naar hun ruleset en die is veel gevarieerder op dit moment. Een meer absolute ruleset op grote toernooien door europe is wat dat betreft een hoge prioriteit. Op kleine smash fests mag er echter flink geexperimenteerd worden lijkt me.

Dan nog ff mijn eigen mening over advanced slobs. Wat mij betreft gaat die aan want het moedigt heel erg character diversiteit aan en daar ben ik al tijden voor. Een char kiezen en een stage vind ik geen probleem als de winnaar maar mag wisselen vooraf. Het gaat in US volgens mij zo dat je je counterpick stage noemt en dan kiest de winnaar of ie wisselt en dan kiest de loser of ie wisselt. Wat mij betreft is dat prima want een stage kan al best wat onthullen van wat je tegenstander kiest. Stage banning vind ik dat aan moet want dan kan je een stage van de lijst voorjezelf schrappen waar je niet goed op bent of van je tegenstander vreest. Kben er overigens wel voor dat zoals jij en masemune dat op Ros deden je de stage kiest nadat de chars gekozen zijn zodat je ban enigzins afstemd is op je tegenstander. 'Dave's Stupid Rule' is wat mij betreft aan maar het moet es duidelijk staan op een toernooi welke en wat het inhoud want er is nog steeds gedoe mee hoewel het principe toch zo simpel is .... .

Dan een laatste punt over double blind picks want het kan toch voorkomen dat je tegen iemand moet waarvan je niet weet wat je van em moet verwachten en je kiest dus je char en hij counterpickt die. Ik weet niet precies wat we daar tegen moeten doen maar het gebeurt vaak genoeg dat mensen double blind picks aanvragen maar het is dan wel vaak gebeurd dat men hun goede chars al heeft getoond omdat er 1 opeens gaat counterpicken. Zouden we altijd double blind pick moeten hebben of wat anders? Volgens mij is dat best een punt wat besproken mag worden. Over Wobblen heb ik mijn mening al heel uitgebreid in de Ros4 topic gegeven wat mij betreft mag dat uit ( doet iemand het al in NL??)
 

Nihonjin

Striving 4 Perfection
BRoomer
Joined
Feb 1, 2005
Messages
2,867
Location
Amsterdam, Holland
We hebben al een ruleset, die imo prima functioneert. Wat is je probleem ermee, behalve dat ie niet Amerikaans is? Overigens verschillen de Amerikaanse rulesets onderling ook nog behoorlijk, dus waar wou je dan naar kijken? :S
Nee dat hebben we niet.

We hebben geen Dave's stupid rule:
Mensen kunnen winnen door goed te zijn op 1 stage als die toevallig als eerste random stage komt.

Geen advanced slob picks:
Broken counter piccks zoals Peach vs Falco op mute city of wie dan ook vs Marth op YS, Falco vs wie dan ook op FD etc.

Verder vind ik het geen slecht punt dat MLG een commercieel bedrijf is dat aan zaken als publiek denkt. Juist daarom is MLG nu ook geen factor meer, ze hebben smash laten vallen.
Onzin.
Zoals ik al zei, als het om zoveel $ gaat laat je het niet over aan random toeval of broken strats.
En ze hebben Smash niet laten vallen, zoals Ryuker al zei ze sponsoren groote toernooien nog (Zoals FC).


En een voor mij persoonlijk belangrijk punt: Ik zie Europa en dichter bij huis Nederland niet als slap aftreksel van Amerika. Hun scene en cultuur is erg anders, net als die van Japan. Ze gaan anders om met toernooien en prijzengeld etc dan wij, en zelfs binnen Europa zijn er verschillen. De Zweedse scene is bijvoorbeeld erg anders dan die van ons. Dat we onze eigen ruleset hebben, lijkt me dan ook niet meer dan normaal.
Enige verschil is dat hun scene ouder, competitiever en groter is.
Als ik daar naar kijk dan vind ik al helemaal dat we hun ruleset als voorbeeld moeten nemen.

Imo is het interessanter om te bespreken wat we met wobbling, advanced slob picks etc doen. Is het te overpowered dat mensen stage EN character mogen counterpicken? Is dat ook te overpowered als er stage banning is?
^^
 

Marc

Relic of the Past
BRoomer
Joined
Sep 14, 2002
Messages
16,284
Location
The Netherlands
Ryuker: De meeste stages zijn gebanned vanwege Fox, hoe stimuleert het character diversiteit en mogelijkheden om die stages weer terug te halen? Zelfs de 'kijk-ons-eens-open-minded-zijn' Kishes moesten toegeven dat dat geen argument is. Het gaat erom of een stage geschikt is voor tournament play of niet, en dat is het enige wat telt. Dus wat stages betreft, wat is concreet het probleem? Deze vraag is algemeen, niet alleen voor Ryuker. Welke stages moeten erbij, eraf, whatever? Wat mij betreft moet er niets veranderd worden aan de stages die we al hebben, maar moeten we het eerder zoeken bij zaken als stage banning etc.

Ik weiger zomaar de Amerikaanse ruleset over te nemen, zonder enige vorm van bespreking, en ik heb al aangegeven waarom. Verder heeft niemand beweerd dat MLG alles aan het toeval overlaat voor het publiek, er wordt alleen gezegd dat ze vanuit andere belangen werken en niet 100% gelijk (hoeven te) hebben met hun ruleset keuze. Persoonlijk vind ik Japan een betere competitieve omgeving hebben, maar in ons huidige klimaat zou ik haast niet durven zeggen dat we hun ruleset over moeten nemen. Kort gezegd: Tyf op met suggesties die inhouden dat we een willekeurige ruleset van iemand anders over moeten nemen.

Stage banning wordt al ingevoerd om de 'broken' combinaties te voorkomen, daar waren we het al wel over eens. De vraag is dus of dat afdoende is. Het is goed om mankementen te fixen. Dus, geen theorie, maar concrete ideeën.

Ik vind wel dat we niet moeten vergeten dat er ook veel buitenlanders afreizen naar de nederlandse toernooien en dat als je bijvoorbeeld zweden er bij hebt je moeten kijken naar hun ruleset en die is veel gevarieerder op dit moment. Een meer absolute ruleset op grote toernooien door europe is wat dat betreft een hoge prioriteit. Op kleine smash fests mag er echter flink geexperimenteerd worden lijkt me.
De laatste keer dat er hier veel buitenlanders kwamen besloten ze een paar dagen vantevoren dat de regels anders moesten. Dankzij gejank, gehuil, geween, gegrien en een ruggegraatloze host hebben ze hun zin gekregen, om vervolgens 5 uur te laat te komen. Ik voel er weinig voor met dat soort mensen samen te werken aan een ruleset, flexibel zijn ze namelijk TOTAAL NIET. Van mij mogen ze alles beter weten, maar dan wel binnen hun eigen landsgrenzen.
 

Ryuker

Smash Lord
Joined
Sep 16, 2003
Messages
1,520
Location
The Hague , Netherlands
Het merendeel van de buitenlands was op tijd hoor dus om dit vind ik niet echt een argument om helemaal niet met de buitenlanders over de rulesets te praten. Als competitieve scene hebben beide landen elkaar nodig om de competiviteit en rivaliteit hoog te houden dus het domste is om te weigeren met ze te overleggen over de ruleset. Als resultaat komt er dan dadelijk geen buitenlander meer. Ik zeg niet dat we volledig hun wil moeten uitvoeren wel dat we tot een compromie moeten komen.

Heb je opgelet trouwens op de recente amerikaanse toernooien? Er is namelijk ene bum ( dk speler ) geweest die met ongewone stages een voordeel wist te behalen tegen een fox(mew2king). Op de meeste neutrale stages kon ie dat voordeel niet behalen maar op zijn counterpicks waaronder brinstar en jungle japes wel. Het is dus niet perzee zo dat de meeste stages uit moeten vanwege fox het kan sommige chars soms ook een voordeel bieden tegen fox dus wat dat betreft mogen die stages best weer besproken worden. Voor her geval dat je denkt dat die dk niks waard is, hij versloeg dat toernooi ook isai en chudat... Er is ook zoiets als smash DI uit een uair die het voor fox moeilijker maakt om zijn voordeel uit lage plafonds te halen waardoor best wat stages weer tersprake komen ( Yoshi Island niet naar mijn mening hoewel ik daar niet gelijk een goede beargumentatie voor heb).

Ik zou je argumentatie graag willen horen waarom japan een betere competitive omgeving heeft naar jouw gevoel want ik snap dat niet zo heel erg. Ze limiteren het aantal stages op de 2 grootste en halen elke factor weg die een beetje afstapt van het origineel terwijl die stages juist afwisseling brengen aan het geheel. Je ziet ook maar een enkeling een andere char gebruiken dan die het goed doen op de grootste stages en dat vind ik ook al geen plus.
Ik zou btw nooit gewoon zeggen neem die ruleset over maar er wel degelijk een argument voor geven hoewel ik het wel een flink argument vind dat de discussie al ruimschoots in amerika is gevolgd en dat mlg ook niet ff snel wat regeljes heeft opgeschreven. Verder ben ik het erg met die regels eens en is het ook een mooie voorbereiding voor spelers die het in Amerika willen gaan proberen.

Verder vind ik advanced slobs echt een must naast stage banning. Reden staat in mijn vorige post. Anders heb je alsnog een volledige counterpick waardoor een winnaar daar dus niks aan kan doen.
 

Jeffz0r

Smash Champion
Joined
Jan 20, 2005
Messages
2,702
Location
the Netherlands
Marc houd nou godverdomme de tering es een keer op met je gezeik op mij. Ik heb de regels niet verandert omdat er een paar buitenlanders over zeken. Ik heb gezeken omdat een groot deel van de deelnemers het anders wilde, dan heb ik het niet alleen over n00bs, maar ook over top32 mensen zeg maar. En ook Nederlanders.
Ik weet dat je meer op die buitenlanders zeikt dan op mij (nu tenminste), maar dat wil niet zeggen dat alles aan ze negatief is (behalve Helios...).
Dat te laat komen was voor zover ik weet, een combinatie van slechte planning met CJ en fokking veel vertraging met OV, **** happens. Maar dat is iig weer een goede les geweest voor de toekomst. Geen groot internationaal toernooi organiseren tijdens schoolperiode, maar tijdens vakantie, zodat mensen sowieso minstens een dag vantevoren kunnen komen en niet 's ochtends pas zoals CJ. Het probleem was alleen toen ik begon met plannen van JST5, ik nog geen idee had dat er zoveel buitenlanders op af zouden komen. Als ik dat had geweten, had ik et wel op een andere datum gehouden, in de kerstvakantie ofzo (herfstvakantie was die venue volgeboekt, dat was de oorspronkelijke bedoeling).
 

ivootjes(nr18)

Smash Lord
Joined
Jun 17, 2003
Messages
1,345
Location
Holland, Hoorn
We hebben geen Dave's stupid rule:
Mensen kunnen winnen door goed te zijn op 1 stage als die toevallig als eerste random stage komt.
We hebben wel Dave's Stupid Rule, en dat hadden we ook al.

Ik heb het nog ff opgezocht en het eerste nederlandse toernooi dat een variant op dsr had was al dt5, dus zeggen dat we zoiets niet hebben is een beetje dom he.

Geen advanced slob picks:
Broken counter piccks zoals Peach vs Falco op mute city of wie dan ook vs Marth op YS, Falco vs wie dan ook op FD etc.
Ik wil best tegen marth op ys en tegen falco op fd :psycho: En peach vs falco op mute city is ook niet zo lame XD.

Anyway, ik vind dat er wel iets te zeggen is voor advance slob picks, en het is zeker een punt waarover we eens moeten discussieren. Ik denk dat het een goede zaak is als we het invoeren.

Zoals ik al zei, als het om zoveel $ gaat laat je het niet over aan random toeval of broken strats.
Hun toegestane stages lijken veel op die van ons, alleen hebben wij er wat minder. Jungle japes is wel degelijk random en broken. Verder hebben zij nog pokefloats en die is nog wel redelijk neutraal. Volgens mij hebben ze verder geen andere stages die wij wel of niet hebben.
 

Jeffz0r

Smash Champion
Joined
Jan 20, 2005
Messages
2,702
Location
the Netherlands
Verder klopt et volgens mij wel ja, maar ze hebben dan nog wel Rainbow Ride op random staan, terwijl hij bij ons op counterpick staat en bij sommige toernooi helemaal uit. Maar ik denk niet dat daar veel discussie voor nodig is hier.
 

Marc

Relic of the Past
BRoomer
Joined
Sep 14, 2002
Messages
16,284
Location
The Netherlands
Leuk dat Jeffz0r altijd vanuit het niets komt om zich als een piranha in elk stukje vlees dat we hem toewerpen vast te bijten @ emo reactie over JST5.

Hoewel wat cru gezegd, kan niemand het met me oneens zijn dat met name de Zweden zich nooit erg flexibel hebben opgesteld wat rulesets betreft. In Frankrijk gaan ze voor weinig stages, in Zweden voor veel stages en wij zitten er een beetje tussenin. Wat regels betreft is het voor mij 's lands eer, 's lands wijs. Als je naar een ander land gaat, houd je je aan de regels die ze daar hanteren (al is het schandalig dat Helios nog steeds geen ruleset voor RoS4 heeft). Het heeft weinig zin om iedereen regels op te dringen die niet bij hun community passen. Een standaard ruleset voor heel Europa lijkt me geen goed idee, we zijn te verdeeld en verschillend.

Dat er ook gebannede stages zijn die NIET gebanned zijn vanwege Fox, is nooit ontkend. Maar dat wil niet zeggen dat ze daarom teruggehaald moeten worden, dat is ook een vorm van character discriminatie. =p

Japanners hebben meestal een groot eergevoel en zijn zelfs zonder geldprijzen competitief tot het bittere eind. Ook al is de wereldkampioen Amerikaans (eigenlijk niet eens, welke Amerikaan heet er Hoang van z'n achternaam?), de Japanse scene lijkt relatief meer goede spelers te hebben, wat het JGT wel duidelijk maakte. Het was overigens een persoonlijk voorbeeld om aan te geven dat het belachelijk is om een ruleset over te nemen puur en alleen omdat je een andere scene competitief beter vindt. Het is voor mij wel jammer dat we niet zoals Frankrijk Japanse invloed op de ruleset hebben gehad, maar so be it.

Mijn probleem met ASP is dat de counterpick zich tegen je kan keren, met name als je maar één character speelt.
 

Ryuker

Smash Lord
Joined
Sep 16, 2003
Messages
1,520
Location
The Hague , Netherlands
Ik vind het meevallen met hoe verdeeld we zijn. De ros4 regels zullen niet zo heel erg veel verschillen van ons qua stages denk ik maar dat moeten we nog horen maar het feit dat helios niet de standaard swedish rules gebruitkt voor de ros toernooien zeg ook iets en hij neemt zekers in overweging dat er buitenlanders komen. Anderes komen er dadelijk geen buitenlanders meer naar toernooien en dat zou zonden zijn. Nogmaals ik zeg niet dat we het precies zoals hun moeten doen maar wel rekening met buitenlandse competitie moeten houden.

Japan is minder competitief dan Amerika en ik denk ook dat de tops van Amerika best wel eens gelijk op zou kunnen gaan met Japan. Dat heeft echter niet heel veel met de stages te maken en ik hoopte dan ook iets meer reden de horen waarom je de japanse ruleset zo support want dat is me een beetje onduidelijk.

Is het niet zo dat door ASP mensen weer wat meer chars gaan oppikken en je dus wel minstens 1 goede char moet hebben. Ik denk dat interessanter is om te zien en meer toont van een spelers qualiteiten, een speler die niet divers is heeft gewoon een zwakte dan. Verder is het op dit moment zo dat bijna niemand maar 1 char heeft en altijd wel een secondary dus wat dat betreft zou advanced slobs helemaal geen probleem zijn.

character discriminatie is er altijd al want chars zijn niet gelijk aan elkaar. Echter met advanced slobs is een counterpick stage tegen een fox helemaal niet meer zo'n safe bet als zonder.

Het is belachelijk inderdaad dat je een ruleset zou overnemen met als enige reden dan een land competitiever is. Dat is echter niet het geval op dit moment want dat land heeft er heel wat tijd en moeite in gestoken om die ruleset te bepalen en heeft daar zekers redenen voor. Verder heeft het land meer ervaring en is het een verder end gekomen en dat zijn ook allemaal overwegings punten. Ik zit niet in de backroom dus ik mis nog al wat discussie over stages op zo'n niveau anders zou ik wat meer geweten hebben over wat ze als reden hebben voor bepaalde stages maar ik weet er wel wat van. Ik denk dat een belangrijke reden is dat bepaalde stages die we afgeschaft hebben misschien helemaal niet zo partijdig zijn als we denken.
 

Nihonjin

Striving 4 Perfection
BRoomer
Joined
Feb 1, 2005
Messages
2,867
Location
Amsterdam, Holland
We hebben wel Dave's Stupid Rule, en dat hadden we ook al.

Ik heb het nog ff opgezocht en het eerste nederlandse toernooi dat een variant op dsr had was al dt5, dus zeggen dat we zoiets niet hebben is een beetje dom he.
Zest had voor zover ik weet geen Dave's stupid rule...
En als die er wel was negeren sommige mensen em.
 

Marc

Relic of the Past
BRoomer
Joined
Sep 14, 2002
Messages
16,284
Location
The Netherlands
Ik vind het meevallen met hoe verdeeld we zijn. De ros4 regels zullen niet zo heel erg veel verschillen van ons qua stages denk ik maar dat moeten we nog horen maar het feit dat helios niet de standaard swedish rules gebruitkt voor de ros toernooien zeg ook iets en hij neemt zekers in overweging dat er buitenlanders komen. Anderes komen er dadelijk geen buitenlanders meer naar toernooien en dat zou zonden zijn. Nogmaals ik zeg niet dat we het precies zoals hun moeten doen maar wel rekening met buitenlandse competitie moeten houden.
Ik vind dat we behoorlijk verdeeld zijn, maar dat heeft nooit problemen opgeleverd. Landen hebben tot JST5 altijd respect getoond voor elkaars ruleset, wat ook een van de redenen was dat ik toen zo pissed was. Onze rulesets zijn inderdaad niet zo eindeloos verschillend, juist daarom is het okay dat er nog wat kleine verschillen zijn.

Wat ik zei over Japan was in reactie op Amsah, die zei dat hij Amerika competitiever vond en daaruit concludeerde dat hun regels beter zijn. Ik heb de Japanse scene altijd als de meest competitieve hardcore scene gezien, maar ik pleit ook niet continu voor het overnemen van hun ruleset (al vind ik hem wel minstens zo goed als die van ons).

Regels horen niet biased te zijn naar mensen met meerdere characters, net zomin als ze niet biased horen te zijn naar mensen die maar één character spelen. Mensen dwingen meerdere characters te spelen is niet goed, zelfs als het in de praktijk maar een paar mensen naait.

Ik weet niet wat je wilt zeggen over character discriminatie. Wat daarover gezegd is, is dat veel gebannede stages juist vanwege de top tier (lees: Fox) gebanned zijn en dat het terughalen ervan dus juist niet character diversiteit helpt. That's it.

Amerika is een heel continent met heel veel spelers, je moet het eerder vergelijken met Europa als geheel dan met alleen Nederland. Overigens is de Nederlandse scene maar een half jaar 'jonger' en verreweg de oudste in Europa, vergeet dat niet. Al met al is het dus logisch dat Amerika meer topspelers heeft dan alleen Nederland of misschien heel Europa. Dat betekent nog steeds niet dat het zoveel beter is gesteld met de regels daar. For argument's sake: de beste spelers zijn niet per se de slimste. Beleid daar wordt overigens vaak door mensen gevormd die in toernooien bar weinig voorstellen.
 

Marc

Relic of the Past
BRoomer
Joined
Sep 14, 2002
Messages
16,284
Location
The Netherlands
Amsah: Daar stip je meteen het probleem aan met 'ingewikkeldere' regels als DSR. Spelers vergeten het, toeschouwers vergeten het, n00bs weten het niet. Ik heb die regel zelf iig wel eens per ongeluk gebroken, evenals een aantal van mijn tegenstanders. Met name in poules gaat er veel mis met die dingen.
 
Top Bottom